tisdag 29 november 2011

NaNoWriMo igen

Jag har inte uppdaterat här på länge, igen, men det har väl egentligen inte hänt så mycket. Jag har skrivit på min nano, men tvärr bara tagit mig till 34'000 ord. Det har gått ganska dåligt att skriva, men jag är nöjd att jag kommit så långt som jag gjort. Mitt mål just nu är att avsluta historien, även om det nu inte blir i november. Sedan måste jag be någon annan läsa den så jag kan få synpunkter på vad som behöver skrivas om och så vidare. Stavfel finns det gott om också. Jag vet att jag på något ställe har skrivit "faktiskt" och slängt in en 5:a mitt i alltihop...

Å andra sidan har jag börjat få massor av insperation till en ny historia. I alla fall har jag fem karaktärer/protagonister, några koncept och situationer och coola plot-twist. Problemet är att jag inte har någon plot. Jag kan inte komma på någon konflikt! Men jag börjar ha lite idéer på det också. Förmodligen kommer det bli någon form av brott som begås och som protagonisterna blir vittnen till, på något vänster. Jag måste tänka mer på saken.

Den coolaste plot-twisten jag har är ganska komplicerad och had med paradoxer och tidsresor att göra. Jag hade tänkt att genren för denna nya historia ska vara sci-fi fantasy, och jag kan därmed ha med lite "modernare" saker och min paradox blir inte helt malplacerad. Men i alla fall, grejen är den att jag tänkte såhär: protagonisterna sitter fast någonstans och kommer inte att klara sig ur situationen levande. Någonting händer och de tar sig därifrån, men vet inte vad eller vem som gjorde det. Ett tag senare blir en av protagonisterna påhoppas, skadad och inknuffad i en tidsvortex. Slut på kapitlet. Nästa kapitel börjar med att en person vaknar upp på sjukhus och vet inte var eller vem den är. Långsamt får personen tillbaka sina minnen och inser att den har kastats bakåt i tiden. den kommer också på att den kan rädda gruppen (inklusive sig själv) ur den svåra situationen och att det sedan är personen själv som hoppas på sig själv och knuffar in sig i tidsvortexen.

Var det någon som förstod det där? Jag vet i alla fall precis vad jag har tänkt och jag höll på att göra mig själv galen när jag kom på det här. Det var så coolt! Allt jag behöver nu är en konflikt och en cynopsis och jag är ready to go!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar